Interact: [read the outline][get other material] [subscribe yourself] [back to index]

e-money: Re: De elektronische cultuur zwaar op de proef gesteld door de wet / PGP, schone droom

this message entered the list on Tue, 27 Oct 1998 19:00:17 +0100
it has been sent by Jan Muller

jens.ingo.brodesser@euronet.be (jens-ingo +frederic) wrote:

>De elektronische cultuur zwaar op de proef gesteld door de wet
>
>Al gedurende enkele maanden doet de Belgische regering erg haar best om
>het recht op vrije meningsuiting van de burger aanzienlijk in te perken.
>Op vrijdag 3 juli, net voor de grote vakantie, hebben de minister van
>Justitie en de minister van Telecommunicatie een tekst voorgesteld die tot
>doel heeft de Internet-providers te verplichten een kopie te bewaren van
>alle elektronische adressen die hun klanten hebben geraadpleegd. Ze willen
>hiermee informaticasystemen tegen mogelijke indringers beschermen. De Raad
> [...]

Dit is nog niks. Wel eens van Echelon en het EU-FBI global
surveillance plan gehoord? Echelon is een wereldwijd afluisternetwerk
van de Amerikaanse NSA waarmee fax-, telefoon- en e-mailverkeer wordt
geanalyseerd. In plaats van deze ongerichte Amerikaanse
spionageactiviteiten te bestrijden is Europa met een eigen soortgelijk
project bezig, het EU-FBI global surveillance plan dus. Zie
bijvoorbeeld http://www.nrc.nl/W2/Lab/Echelon/inhoud.html .

Moraal van het verhaal: overheden, zelfs die van democratische staten,
zien de bescherming van de privesfeer van hun burgers als een
bedreiging van de openbare orde in plaats van als een grondrecht. Big
Brother really is watching you, al zullen brave burgers als jij en ik
daar natuurlijk zelden last van hebben. Dat minder brave burgers
natuurlijk voor "veilige" communicatievormen kiezen deert onze
politici en ambtenaren kennelijk niet.
Tweede opmerkelijk feit: de meeste Internetters zal het een rotzorg
zijn dat privacy in onze maatschappij en op het Net in het bijzonder
een schone droom is. Ik heb al jaren in mijn signature staan dat ik
PGP heb, maar niemand heeft me ooit om mijn public key gevraagd. Dus
waar maken we ons eigenlijk druk om?

Jan

Jan Muller
jan dot muller at glo dot be

* Houses are but badly built boats so firmly aground
* that you cannot think of moving them. - Arthur Ransome.

PGP public key available

Interact: [read the outline][get other material] [subscribe yourself] [back to index]

e-money is a critical mailing list on the subject of new forms for financial exchange. please feel free to send replies in the language of your choice. it is an open, multilingual and moderated list. do not send commercial content or misuse any of this archive's content in a commercial manner. the list's who-command has been disabled for privacy reasons.

contact the list owner